Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12984/4843
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Herrera Mijangos, Santos Noé | - |
dc.creator | Escobar Torres, Jorge Gonzalo | - |
dc.creator | Moreno Tapia, Javier | - |
dc.creator | Gil Bernal, Flor de María Erari | - |
dc.creator | Gómez Gamero, María Edith | - |
dc.date | 2015-06-30 | - |
dc.identifier | https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/252 | - |
dc.identifier | 10.36793/psicumex.v5i1.252 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12984/4843 | - |
dc.description | This article shows violence and the consequences suffered by some teachers and researchers from the University Autonomous Benito Juarez of Oaxaca (UABJO). The school is a soundboard of society, the international context, marked by rising rates of poverty, exclusion and marginalization, as well as state policy. To know the violence and suffering that exists in the UABJO, we used a mixed method. In the qualitative approach, the inductive-analytical methodology was handled. We care about the situational approach (here and now) and a historical approach to understand their history. In the quantitative part, a questionnaire was applied in various faculties of the university in order to support or reject our inference that suffering is the shadow of violence. It is pertinent to mention that based on our results, violence and suffering in the UABJO will exponentially increase, and the worst is that, Oaxacan society is becoming accustomed to suffer and live with this problem. | en-US |
dc.description | En el presente artículo se muestra la violencia y las secuelas que sufren algunos docentes e investigadores de la Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca (UABJO). La institución educativa es una caja de resonancia de la sociedad y el contexto internacional marcados por los crecientes índices de pobreza, exclusión y marginación, así como por la política del Estado de análisis. Para conocer la violencia y el sufrimiento que se vive en la UABJO, se recurrió a un método mixto. Desde la perspectiva cualitativa se manejó la metodología inductiva-analítica a partir de una visión situacional (aquí y ahora) y un enfoque histórico para conocer su historia. De la parte cuantitativa, se aplicó un cuestionario en diversas facultades de la universidad para así sustentar o desechar nuestra inferencia sobre el sufrimiento como la sombra de la violencia. Es pertinente mencionar que con base en los resultados, que la violencia y el sufrimiento en la UABJO, lejos de que decrezcan, se incrementarán exponencialmente hasta alcanzar niveles insospechados, y, lo que es peor, la sociedad oaxaqueña comienza a acostumbrarse a sufrir y convivir con esta problemática. | es-ES |
dc.format | application/pdf | - |
dc.language | spa | - |
dc.publisher | Consorcio de Universidades Mexicanas A.C. | es-ES |
dc.relation | https://psicumex.unison.mx/index.php/psicumex/article/view/252/199 | - |
dc.source | Psicumex; Vol. 5 No. 1 (2015): PSICUMEX Magazine Semestral Magazine January - June 2015; 71-88 | en-US |
dc.source | Psicumex; Vol. 5 Núm. 1 (2015): Revista PSICUMEX Revista Semestral Enero - Junio 2015; 71-88 | es-ES |
dc.source | 2007-5936 | - |
dc.subject | violence | en-US |
dc.subject | suffering | en-US |
dc.subject | universities | en-US |
dc.subject | teachers | en-US |
dc.subject | researchers | en-US |
dc.subject | violencia | es-ES |
dc.subject | sufrimiento | es-ES |
dc.subject | universidades | es-ES |
dc.subject | docentes | es-ES |
dc.subject | investigadores | es-ES |
dc.title | Mark and a shadow of violence in the University Autonomous Benito Juarez of Oaxaca | en-US |
dc.title | Huella y sombra de la violencia en la Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | - |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | - |
dc.type | Artículo revisado por pares | es-ES |
Appears in Collections: | REVISTA PSICUMEX |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.